SALEZ NA SYCYLII
18-23 lutego 2024

W ramach akredytacji Erasmus + młodzież Salezjańskiego Liceum wyjechała do Alcamo na Sycylii pod opieką pani Anny Maciak i Magdaleny Szewczyk W niedzielę zostali powitani przez rodziców i uczniów włoskich. W poniedziałek uczniowie prezentowali szkołę, swoje miasta i kraj. Brali udział w grach integracyjnych, kahoocie o swoich krajach. Pan dyrektor poczęstował typowymi przysmakami włoskimi. Następnie zwiedzano szkołę, która podejmuje dużo działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Uczniowie również zostali zabrani na lekcje przedmiotów ścisłych. Włoscy uczniowie sami kreują otoczenie szkoły. Dbają o ogród i w ramach plastyki wykonują swoje projekty na ścianach szkoły. Na koniec wspólnie posadzono drzewo: szarańczyn strąkowy.

Niezapomniana była wizyta w Segesta. Do starożytnych zabytków Segesty do czasów współczesnych zachowały się: nieukończona wielka świątynia oraz teatr. Świątynia stoi wśród gór. Pochodzi z około 430 p.n.e. Pojechaliśmy też do Erice – średniowiecznego miasta w którym mieści się muzeum im. A. Cordici, którego zbiory obejmują archeologiczne wykopaliska od prehistorii po czasy rzymskie.

Po Alcamo oprowadzali naszą grupę uczniowie włoscy. Przedstawiali nam historię zamku, kościołów, bazyliki Wniebowzięcia NMP Panny. Po przerwie zwiedziliśmy Muzeum Sztuki Współczesnej. Po południu uczniowie spędzali czas w rodzinach.

Nasi włoscy partnerzy zabrali nas na zwiedzanie Palermo. Główne zabytki to pozostałości murów rzymskich, punickiej nekropolii, pałac królewski zwany Pałacem Normanów wzniesiony w XI wieku przez Normanów na ruinach zamku arabskiego, wewnątrz którego znajduje się słynna Cappella Palatina. Inną historyczną budowlą miasta jest katedra S. Rosalia ozdobiona mozaikami (XII w.), posiadająca we wnętrzu grobowce królów. Widzieliśmy Teatro Massimo, zakupy zrobiliśmy na tradycyjnym bazarze. Nasza podróż skończyła się przy porcie Palermo. W autobusie wspólnie z klasą ze szkoły włoskiej śpiewaliśmy popularne utwory „Felicita”, „Perfect” Ed Sheeran, Coldplay „Yellow”. Dzień zakończyliśmy wspólną kolacją w restauracji Gattopardo. Mieliśmy okazję spróbować sycylijskiej kuchni. Pani Mariella Sorrentino przygotowała nam certyfikaty udziału w programie Erasmus.

Piątego dnia naszej partnerskiej wizyty w Alcamo mieliśmy okazję spotkać się z przedstawicielami międzynarodowej organizacji ekologicznej Fare Ambiente. Spotkanie miało miejsce na plaży w Alcamo Marina. Dowiedzieliśmy się o roli Fare Ambiente w zakresie uświadamiania mieszkańców o dewastującej roli plastiku i mikroplastiku, który nie tylko zanieczyszcza morze, ale również okalecza i zabija zwierzęta morskie. Ogranizacja Fare Ambiente otacza opieką takie zwierzęta jak żółwie morskie Caretta Caretta i pomaga im przeżyć. W ramach spotkania polscy i włoscy uczniowie wraz z opiekunami oczyszczali plażę ze śmieci. Dowiedzieli się o sposobach segregacji i utylizacji zebranych materiałów. Udało nam się udzielić wywiadu Telewizji Sycylijskiej.

Kolejny dzień, który przyniósł cenną wiedzę i doświadczenie w zakresie ochrony otaczającego nas naturalnego piękna. Wieczorem wyjechaliśmy do domu. Czas rozstania był trudny, bardzo zżyliśmy się z kolegami, koleżankami.