SALEZ W SZWECJI
14-19 kwietnia 2024

W dniach 14 – 19 kwietnia młodzież liceum brała udział w projekcie Erasmus group mobility w Helsinborgu. Poniżej opis ich wrażeń:

Już około 2:30 na większości z nas zaczęła się nasza Erasmusowa przygoda do Szwecji. Podróż zapowiadała się na długą i wyczerpującą, ale w towarzystwie naszych charyzmatycznych nauczycieli pana Pawła i Aleksandr aminęła nam szybko i przyjemnie. Nasz samolot z Wrocławia do Warszawy wylatywał o 5:35. W Warszawie mieliśmy przesiadkę do samolotu, którym polecieliśmy do Kopenhagi ,skąd mogliśmy wsiąść do pociągu ,który przewiózł nas z Dani do Szwecji przez jeden z najdłuższych mostów w Europie. W południe szczęśliwie dotarliśmy do Helsingborgu, gdzie ciepło przywitali nas nasi koledzy i koleżanki ze Szwecji. Pojechaliśmy z rodzinami do domów, lecz ponad 12-godzinna podróż nie zniechęciła nas aby spotkać się wspólnie tego samego dnia na wspólny obiad. Resztę niedzieli spędziliśmy przechadzając się po mieście. W poniedziałek rano, w szkole JENSEN Gymnasium Helsingborg czekało już na nas śniadanie o 8:30. Następnie zapoznanie się z nauczycielami, szkołą i uczniami. Szkoła mieści się w niewielkim budynku na jednym piętrze, lecz była bardzo przytulana. Widok z okien na wodę i miasto robił wrażenie. Uczniowie byli przyjaźni ,ochoczo rozmawiali z nami, zadawali nam pytania i chętnie odpowiadali na nasze. Po zaprezentowaniu naszej szkoły i wysłuchaniu prezentacji o szkole Jensen wybraliśmy się na tour po Helsingborgu, podczas którego weszliśmy na punkt widokowy, gdzie uraczył nas malowniczy widok na miasto. W czasie wolnym nasi Szwedzi zabrali nas do centrum handlowego, gdzie wspólnie spędziliśmy czas. Szwecja jest pięknym krajem, a architektura Helsingborgu zapiera dech w piersiach.

Kolejny dzień rozpoczął się od warsztatów dotyczących globalizacji. Naszym zadaniem było zebranie danych na temat globalizacji z pobliskiego sklepu, m.in. produktów pokonujących najdłuższą i najkrótszą drogę do Helsingborgu. Po zebraniu informacji wróciliśmy do szkoły i opracowaliśmy plakat przedstawiający zebrane dane oraz mapkę świata z zaznaczonymi trasami produktów. Następnie obie grupy zaprezentowały swoje prace, co zaowocowało ciekawą dyskusją na temat globalizacji. Po obiedzie udaliśmy się na prom do Helsingøru w Danii, gdzie odwiedziliśmy oceanarium. Na własne oczy mogliśmy zobaczyć wiele okazów ryb, skorupiaków i innych stworzeń morskich, które żyją w wodach terytorialnych Danii. Dodatkowo była również możliwość dotknięcia niektórych okazów. Nasz trzeci dzień Erasmusa w Szwecji spędziliśmy na wycieczce do Lund, miasta położonego na południe od Helsingborga. Odwiedziliśmy tam skansen, gdzie mogliśmy na własne oczy zobaczyć, jak dawniej żyli ludzie w Szwecji. Mieliśmy również trochę czasu wolnego, który spędziliśmy na zwiedzaniu miasta oraz kupowaniu pamiątek.

Główną atrakcją dzisiejszego dnia były warsztaty w Centrum Nauki w Lund powiązane z tematem przewodnim naszego Erasmusa, czyli o globalnym ociepleniu.
Dowiedzieliśmy się tam, jak mieszanie się ciepłych wód morskich z zimnymi wpływa na klimat Skandynawii i jak dokładnie te wody się mieszają. Przeprowadzając doświadczenie nauczyliśmy się, jaką rolę temperatura oceanów odgrywa w zawartości dwutlenku węgla w atmosferze.
Pod koniec spędziliśmy trochę czasu na wystawie naukowej gdzie poprzez zabawę poznawaliśmy różne prawa fizyki. Czwarty dzień projektu w Szwecji spędziliśmy skupiając się na przeprowadzeniu badań chemicznych. Rano wybraliśmy się nad jezioro i nawet nie patrząc na niezbyt korzystne warunki pogodowe, udało nam się pobrać próbki wody. Potrzebowaliśmy próbek z powierzchni wody oraz z dna jeziora, aby móc je porównać i sprawdzić czym się różnią. Ta wiedza miała później nam pomóc w realizacji naszego projektu o różnych problemach ekologicznych. Po powrocie do szkoły zjedliśmy przepyszny lunch i mieliśmy okazję zobaczyć jak wyglądają lekcje w szkole JENSEN Gymnasium Helsingborg. Później poszliśmy do szkolnego laboratorium, gdzie właśnie sprawdziliśmy przy pomocy odpowiednich odczynników pH wody, jej twardość i nawet skład. Przez to, że był to już nasz ostatni wieczór w Szwecji większość z nas miała kolację pożegnalną razem z naszymi szwedzkimi rodzinami.

Piąty dzień w Szwecji rozpoczęliśmy od pracy w grupach, wykonując prezentację na temat „Water Scarcity”. Poszerzyliśmy wiedzę w tym temacie, oraz przedstawiliśmy nasze pomysły, w jaki sposób możemy zapobiec deficytu wody na świecie. Kolejnym etapem naszego dnia była ceremonia pożegnalna, zostały nam wręczone certyfikaty Erasmusowe, potwierdzające nasz udział w tej mobilności.

Na koniec zjedliśmy lunch i trochę odpoczęliśmy, a już koło godziny 15 wyjechaliśmy pociągiem z Helsinborga do Kopenhagi. Godzina oczekiwania na lotnisku i już jesteśmy w drodze do Warszawy, a tam i do Wrocławia niedaleko.

Na tym kończy się nasza wspólna przygoda z projektem Erasmus. Za cały ten czas zdobyliśmy wyjątkową wiedzę, oraz rozwinęliśmy nasze umiejętności języka angielskiego, współpracy i komunikacji.