KURS NAUCZYCIELI w FINLANDII
06-11 maja 2024

 Adrianna Trojan-Homoncik (nauczycielka języka polskiego) oraz Paulina Król (nauczycielka historii) uczestniczyły w kursie Introduction to the Finnish Educational Model, który odbył się w Helsinkach w dniach 6-11 maja. To szkolenie umożliwiło przede wszystkim zapoznanie się z fińskim systemem edukacji, pogłębienie wiedzy z zakresu poszczególnych elementów feedbacku wprowadzonych już w Zespole Szkół Salezjańskich DON BOSCO we Wrocławiu.

Należy zacząć od tego, że kurs był dwuetapowy. Składał się z zajęć teoretycznych w sali wykładowej, a także z wyjść do różnych budynków, które wykorzystywane są przez fińskich nauczycieli do szerzenia wiedzy. W kursie uczestniczyło 13 osób z różnych krajów, między innymi Chorwacji, Polski, Francji, Niemiec, Włoch i Hiszpanii. Już to powodowało, że nauczycielki mogły podzielić się swoim doświadczeniem, a także posłuchać pedagogów z innych krajów, co więcej, nastąpiła wymiana przemyśleń na temat przyszłości szkolnictwa w Europie.

Podczas części teoretycznej omówiony został fiński system edukacji, uwagę poświęcono nie tylko wynikom, statystykom, ale również prowadząca przedstawiła korzyści poza samą nauką, jak na przykład darmowe posiłki dla każdego dziecka, zakaz korzystania z telefonu przez uczniów, a za to korzyści płynące z przerw na świeżym powietrzu i zabawie rówieśniczej. Ponadto wyjaśniono, na czym polega pozytywna psychologia, czyli jak szerzyć i czerpać szczęście w szkole. Zostaliśmy zapoznani z podejściem do tzw. czynnej edukacji, czyli umiejętnościami pozwalającymi rozwijać mocne strony uczniów. Uczestników zaznajomiono z trzema narzędziami owego podejścia. Przede wszystkim zamiast skupiać się na problemach, nauczyciel stara się tak współpracować z podopiecznym, aby jego zdolności się pogłębiały, rozwijały i ewoluowały. Przedstawiono także ćwiczenie lodowego szczytu, czyli próbę wspięcia się na górę symbolizującą cele oraz aspirację, aby osiągnąć szczyt – wyznaczone zadanie na dany rok szkolny. Zapoznano wszystkich uczestników z modelem ręki. Każdy palec symbolizuje inny obszar do doskonalenia, na przykład kciuk jest od pozytywnego feedbacku. Uczono podczas kursu tworzenia pozytywnego CV, przedstawiono teorię, a dzięki wykorzystaniu przygotowanych wcześniej prototypów można było lepiej zrozumieć ideę, założenia tego fińskiego projektu.

 

 

Szczególną uwagę poświęcono STEAM EDUCATIONAL, czyli podejściu integrującemu pięć głównych dziedzin: science (nauka), technology (technologia), engineering (inżynieria), arts (sztuka), mathematics (matematyka). Celem edukacji steam jest stworzenie holistycznego oraz interdyscyplinarnego podejścia do nauczania i uczenia się, które pomaga uczniom rozwijać umiejętności krytycznego myślenia, kreatywności, rozwiązywania problemów, współpracy. Na koniec kursu zapoznano każdego z wytycznymi do realizacji interdyscyplinarnych projektów.

Dodatkowo jako grupa udaliśmy się do biblioteki, w której uczniowie mają przestrzeń do nauki szkolnej, gry na gitarze, szycia. Mogą odbywać się tam lekcje klasowe. Istnieją też budynki interaktywne, w których uczniowie pod opieką fachowców nauczą się wycinać laserowo obrazki w drewnie, tworzyć nadruki na koszulki, czy odbywać lekcje o pomaganiu osobom starszym dzięki okularom VR.

Podczas szkolenia nauczyłyśmy się tworzyć pozytywne CV, poznałyśmy tajniki fińskiej edukacji. Na koniec kursu w zespołach wielonarodowych wykonaliśmy projekt lekcji, który zawierałby elementy fińskiej edukacji. Razem z nauczycielami z Hiszpanii stworzyłyśmy lekcje na temat Josepha Conrada, wykorzystując interdyscyplinarność jako podejście do różnych aspektów związanych z tym twórcą. Wartością dodaną było doskonalenie języka angielskiego w mówieniu i pisaniu, a także rozwój umiejętności miękkich.

Funded by the European Union
NEWS
SALEZ w NFM
8 listopada 2024
ERASMUS na CYPRZE
13-24 PAŹDZIERNIKA 2024
WYCIECZKA ANGLOSASÓW DO GDAŃSKA
22-23 PAŹDZIERNIKA 2024
PIELGRZYMKA DO GROBU ŚW. JADWIGI
12 października 2024r.
Wymian ze szkołą w Kolonii
23-27 WRZEŚNIA 2024

SALEZ w NFM

8 listopada 2024

ERASMUS na CYPRZE

13-24 PAŹDZIERNIKA 2024

WYCIECZKA ANGLOSASÓW DO GDAŃSKA

22-23 PAŹDZIERNIKA 2024

PIELGRZYMKA DO GROBU ŚW. JADWIGI

12 października 2024r.

Wymian ze szkołą w Kolonii

23-27 WRZEŚNIA 2024