ERASMUS na CYPRZE
13-24.10.2024
Uczniowie liceum brali udział w projekcie ERASMUS w dniach 13-24.10.2024, dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem Open SOUL i Acpelia z Cypru.
Projekt SPORT AND MENTAL HEALTH, w którym uczestniczyło 60 uczniów z 6 krajów: Cypru, Rumunii, Bułgarii, Litwy, Portugalii i Polski, miał na celu zwiększenie świadomości na temat związku między zdrowiem fizycznym a psychicznym. W projekcie wzięło udział 10 uczniów z polskiego liceum pod opieką nauczycielek Anny Maciak i Magdaleny Szewczyk. Podczas wymiany młodzież uczestniczyła w różnorodnych aktywnościach sportowych, kreatywnych i edukacyjnych, które miały na celu rozwijanie kluczowych kompetencji społecznych, komunikacyjnych oraz fizycznych.
Projekt zakończył się wspólnym oglądaniem filmów przygotowanych przez uczestników oraz ceremonią wręczenia certyfikatów Youthpass, które były potwierdzeniem zdobytych umiejętności i doświadczeń.
Metody pracy:
W ramach projektu zastosowano szereg różnorodnych metod, które sprzyjały wszechstronnemu rozwojowi uczestników.
Aktywność fizyczna była kluczowym elementem projektu. Uczniowie brali udział w codziennej porannej gimnastyce, turniejach koszykówki oraz grach zespołowych, takich jak Marco Polo, wilk i owca, czy przeciąganie liny. Ważnym punktem była również sesja aqua aerobiku, która promowała zdrowy styl życia oraz aktywność fizyczną na świeżym powietrzu.
Warsztaty artystyczne stanowiły istotny element pracy nad rozwojem emocjonalnym uczestników. Młodzież mogła wyrażać swoje emocje poprzez sztukę, biorąc udział w zajęciach z fotografii, rysunku, malowania oraz pracy z gliną. Tego rodzaju warsztaty sprzyjały refleksji nad emocjami i ich wyrażaniem w twórczy sposób.
Zajęcia rozwijające umiejętności społeczne były prowadzone w formie ćwiczeń takich jak aktywne słuchanie oraz gry interakcyjne, np. „Trees & Travellers”. Uczniowie pracowali w parach, analizując fotografie wyrażające różnorodne emocje, co miało na celu pogłębianie ich zdolności interpersonalnych i empatycznych.
Zajęcia edukacyjne obejmowały warsztaty na temat wyznaczania celów metodą SMART, w których uczniowie uczyli się planowania i realizacji swoich życiowych planów. Ważnym elementem edukacyjnym było także zapoznanie uczestników z programem ERASMUS oraz przygotowanie „książki celów życiowych”, co zachęcało do refleksji nad przyszłością i motywowało do podejmowania świadomych decyzji.
Ćwiczenia grupowe rozwijały umiejętności współpracy, kreatywności oraz rozwiązywania problemów. Uczestnicy wspólnie realizowali zadania, takie jak budowanie wieży ze spaghetti, co promowało innowacyjne myślenie i pracę zespołową. Jednym z ważniejszych zadań była również gra w koszykówkę na wózku inwalidzkim, co uczyło empatii i zrozumienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Kluczowe kompetencje:
Podczas projektu uczniowie udoskonalili wiele kluczowych kompetencji, które będą im przydatne zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym.
Kompetencje społeczne i komunikacyjne były rozwijane poprzez pracę w międzynarodowych grupach oraz ćwiczenia z aktywnego słuchania. Uczestnicy mieli okazję nawiązywać kontakty z rówieśnikami z różnych krajów, co sprzyjało otwartości na inne kultury i budowaniu umiejętności komunikacji międzykulturowej. Wieczory kulturowe były doskonałą okazją do nauki i wymiany doświadczeń.
Kompetencje fizyczne zostały rozwinięte poprzez udział w licznych zajęciach sportowych, turniejach oraz grach zespołowych. Regularna aktywność fizyczna nie tylko poprawiała kondycję uczestników, ale również podkreślała znaczenie zdrowego stylu życia.
Kompetencje emocjonalne rozwijano podczas zajęć w „Strefach Emocji”, gdzie uczniowie uczyli się radzenia sobie z różnymi uczuciami, takimi jak stres, frustracja, ale także radość. Ćwiczenia te miały na celu lepsze zrozumienie własnych emocji i naukę ich konstruktywnego wyrażania.
Kompetencje kreatywne były wzmacniane poprzez warsztaty artystyczne, podczas których uczniowie wyrażali siebie poprzez fotografię, malowanie i rzeźbienie. Tworzenie własnych prac sprzyjało rozwojowi wyobraźni oraz umiejętności twórczego myślenia.
Kompetencje cyfrowe uczniowie doskonalili, tworząc filmy podsumowujące projekt, co wymagało znajomości technik montażu, edycji oraz pracy z programami komputerowymi.
Kompetencje organizacyjne i zarządzania czasem rozwijały się podczas nauki wyznaczania celów metodą SMART. Uczniowie planowali swoje zadania i realizowali je, co sprzyjało lepszemu zarządzaniu czasem i odpowiedzialności za własne działania.
Wycieczki:
W ramach projektu uczniowie uczestniczyli również w kilku interesujących wycieczkach, które pozwoliły im poznać kulturę i historię Cypru:
Zwiedzanie Pisourri, gdzie uczestnicy poznali historię miasta oraz jego zabytki.
Limassol, gdzie odwiedzili klub Apollon i wzięli udział w grze w koszykówkę na wózku inwalidzkim. Zwiedzili także miasto oraz Zamek Kolossi, co pozwoliło im zgłębić historię regionu.
Pafos, gdzie odwiedzili miejsce narodzin Afrodyty – Petra tou Romiou, Grobowce Królewskie oraz Dom Dionizosa.