FRANCJA ELEGANCJA
projekt językowo-kulturowy z języka francuskiego
CZAS TRWANIA PROJEKTU
marzec 2021 – maj 2022
KOORDYNATOR PROJEKTU
Joanna Wróbel, nauczycielka języka francuskiego
UCZESTNICY PROJEKTU
Uczniowie Liceum Salezjańskiego we Wrocławiu (grupy języka francuskiego o różnych poziomach zaawansowania od A2 do B2)
CELE PROJEKTU
Przedstawienie frankofońskich projektantów mody haute couture oraz charakterystycznych cech ich stylu modowego
PARTNERZY PROJEKTU
Instytut Francuski w Warszawie:
www.institutfrancais.pl/fr/parler-de-la-haute-couture-niveau-a2
www.institutfrancais.pl/pl/moda-haute-couture-poziom-a2
Alliance Française Wrocław
https://www.facebook.com/af.wroclaw/posts/5442645169132715
l’Ensemble Scolaire Edmond Michelet, Brive-la-Gaillarde, Francja
https://www.edmichelet-brive.fr/
l’Institut Technique Don Bosco Ebolowa, Kamerun
https://salesianeducation.com/fr/ebolowa-ebolowa-don-bosco-fr/
CEL PROJEKTU
Przedstawienie frankofońskich projektantów mody haute couture oraz charakterystycznych cech ich stylu modowego
Podczas realizacji projektu uczniowie wykorzystywali autentyczne źródła informacji w języku francuskim w cyfrowych zasobach internetu jak również poszukiwali informacji u rówieśników z partnerskich szkół we Francji i Kamerunie. W trakcie pracy nad projektem poznali i wykorzystali nowe technologie cyfrowe.
DZIAŁANIA PROJEKTOWE
ETAP 1
Określenie celu działania: przygotowanie interaktywnego lapbooka oraz zdjęcia modowego.
ETAP 2
Ustalenie etapów działania i sposobów monitorowania ich przebiegu, podział zadań i odpowiedzialności.
ETAP 3
Omówienie kryteriów sukcesu.
ETAP 4
Analiza dotychczasowych działań na kolejnych etapach projektu połączona z samooceną i oceną koleżeńską.
ETAP 5
Publiczna prezentacja zrealizowanych celów i działań (cyfrowy album zdjęć i lapbooków, galeria zdjęć i lapbooków) w murach i w mediach społecznych szkoły (FB, Instagram, gazetka „Salez Times”).
ETAP 6
Wartość dodana w projekcie : prezentacja albumu zdjęć w historycznej siedzibie domu mody Coco Chanel 31, rue Cambon w Paryżu.
INNOWACYJNOŚĆ PROJEKTU
- wprowadzenie interkulturowej frankofońskiej perspektywy do nauczania języka francuskiego;
- kształcenie językowe i kulturowe zainspirowanie frankofońskim światem haute couture (z Francji, Belgii, Kamerunu);
- kreatywność jako źródło działań uczestników projektu (projekt nie stawiał uczestnikom ograniczeń technicznych i merytorycznych);
- wykorzystanie autentycznych źródeł informacji w języku francuskim w samodzielnym poszukiwaniu i krytycznym wyselekcjonowaniu potrzebnych informacji i materiałów;
- wykorzystanie kontaktu z rówieśnikami z partnerskich szkół frankofońskich we Francji i Kamerunie w celu zdobycia dodatkowych informacji i materiałów;
- ćwiczenie wszystkich sprawności językowych;
- zastosowanie technologii cyfrowych w procesie nauczania i uczenia się;
- wzajemne uczenie się uczestników projektów;
- nauczanie i uczenie się z pasją i sercem, zaangażowaniem indywidualnym i grupowym
UZYSKANE EFEKTY
- satysfakcja i motywacja do dalszej nauki języka francuskiego oraz poznawania kultury państw frankofońskich;
- podniesienie kompetencji językowych na wszystkich płaszczyznach komunikacyjnych;
- wykształcenie umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji w zróżnicowanych źródłach wiedzy w języku francuskim;
- zastosowania nowych technologii cyfrowych w procesie nauczania i uczenia się;
- wprowadzenie autonomii w procesie uczenia się;
- kształcenie postaw społecznych związych z umiejętnością pracy w grupie;
- obudzenie i zaspokojenie ciekawości uczniów na temat kultury państw frankofońskich (Francji, Belgii i Kamerunu);
- poznanie mody jako rodzaju sztuki użytkowej;
- poczucie własnej wartości i wiary we własne możliwości językowe, kulturowe, techniczne i społeczne;
- dobre relacje, atmosfera szacunku i zaufania wspomagające efektywne nauczanie i uczenie się;
- wykształcenie postaw społecznych i umiejętności życiowych związanych ze sposobem ubierania się, prezentowania się w odpowiednim miejscu i czasie
- otwieranie się na nowe kultury
- budowanie wrażliwości na różnorodność
EWALUACJA PROJEKTU
Wypowiedzi uczestników projektu – wypowiedzi ustne.
Maksymilian Fluder
Elżbieta Kaczkowska
Małgorzata Pomorska
Zuzanna Kopeć
Justyna Osarczuk
Józef Peregudowski
EWALUACJA PROJEKTU
Wypowiedzi uczestników projektu – wypowiedzi pisemne uczestników projektu w szkolnej gazetce „Salez Times”.
DZIENNIK PROJEKTU
Dziennik projektu prowadzony na platformie padlet.com
https://padlet.com/joannamaria_wrobel/projekt_FRANCJA_ELEGANCJA